Soort evenement
Online lezing
Docent(en)
Paloma Pérez Galván (PhD student Universiteit van Warwick)
Datum
27 augustus 2020
Tijd
19:00-20:00
Prijs
Gratis voor donateurs
€ 5,- voor niet-donateurs

De hernieuwde interesse in klassiek Latijnse inscripties in de Renaissance zorgde voor een grote hoeveelheid aan epigrafische corpora. Wetenschappers kwamen er echter al gauw achter dat het weergeven van epigrafische teksten op papier geen gemakkelijke taak was: inscripties zijn een combinatie van tekstuele en iconografische elementen, en om ze compleet en correct weer te geven moeten beide elementen afgebeeld worden op papier. Antiquairs uit de 16e eeuw werden geconfronteerd met de materialiteit van epigrafische teksten en moesten een notitie wijze verzinnen die de non-tekstuele eigenschappen van de inscripties kon vastleggen. Deze problemen werden nog relevanter toen de eerste gedrukte boekcollectie begonnen te circuleren.

In deze lezing wordt ingegaan op de wijze waarop humanisten in de 16e eeuw inscripties en hun monumenten vastlegde in hun syllogai (notitieboek voor schetsen en inscripties). Hiervoor wordt als case-study de piramide van Cestia in Rome bekeken. Hoe werd de piramide in verschillende epigrafische corpora (zowel manuscripten als print) afgebeeld? Paloma bespreekt de verschillende moeilijkheden die wetenschappers tegenkwamen bij de transcriberen van de inscripties van de piramide, en hoe ze deze oplosten (of probeerde op te lossen). Ook wordt er gekeken naar de wijze waarop driedimensionale monumenten als de Piramide van Cestia werden afgebeeld in oude boekdrukken en hoe men dacht over de Piramide als een Klassiek monument.